از کاربردهای موم زنبور عسل در صنعت نساجی چه می دانید


همه ما فکر می کنیم سلامتی تنها در خورد و خوراک سالم و تحرک داشتن است. این در حالی است که پوشاک نیز نقش مهمی در سلامت ما انسان ها ایفا می کند. صنعت نساجی اگر به جای استفاده از برخی مواد مضر مثل پلاستیک، از مواد طبیعی همانند موم استفاده کند، سلامت جامعه بیش از گذشته تضمین می شود.

موم زنبور عسل یکی از مواد شگفت انگیز طبیعی است که کاربردهای متنوع و متعددی دارد. هرچند برخی معتقدند خوردن این ماده خاصیت چندانی برای بدن انسان ندارد، اما حداقل کاربرد های مختلف این ماده در صنایع مختلف قابل بررسی و اثبات است. البته علم امروز نشان می دهد که مصرف خوراکی موم نیز می تواند خواصی را برای بدن انسان به همراه داشته باشد.

شاید اگر صنعتگران و حتی خود زنبورداران از خواص موم زنبور عسل اطلاع داشته باشند، اهمیت بیشتری به این فراورده طبیعی زنبور عسل داده و برای تولید آن تلاش کنند. موضوعی که متاسفانه در ایران بسیار کم توجه بوده و زنبورداران آگاهی صحیحی در مورد فواید موم طبیعی زنبور عسل و بازار فروش آن ندارند

یکی از صنایعی که موم زنبور عسل می تواند در آن مورد استفاده قرار گیرد، صنعت نساجی است. کاربرد موم در صنعت نساجی موضوعی نیست که در سالهای اخیر و با پیشرفت تکنولوژی به آن توجه شده باشد، بلکه یکی از کاربردهیا موم زنبور عسل در دوران باستان، استفاده از آن در تولید منسوجات در صنایع نساجی آن دوران بوده است.

می توان گفت که در گذشته کاربرد موم زنبور عسل در صنعت نساجی بسیار مهم تر و بیشتر از امروز بوده است. متاسفانه امروزه وارد شدن پلاستیک به صنعت نساجی باعث شده تا بسیاری از تولیدکنندگان به سراغ چنین مواد شیمیایی بروند که طب سنتی به شدت با آن مخالف است. در این مطلب تلاش شده تا به گوشه ای از کاربردهای موم زنبور عسل در صنعت نساجی استفاده شود.

تاریخچه استفاده از موم در نساجی
همانطور که گفته شد، کاربرد موم زنبور عسل در صنعت نساجی مربوط به چند سال و چند قرن اخیر نمی شود. از گذشته در تمدن های مهم بشری از موم به عنوان ماده ای موثر برای تولید پارچه و دیگر منسوجات استفاده می شده است.صنعتگران آن موقع با توجه به توصیه های حکیمان و اطبا، از موم استفاده می کردند تا پارچه های تولیدی خواص لازم را برای بدن انسان داشته باشد. علاوه بر این، خاصیت الاستیکی موم زنبور عسل نیز به بهبود تولیدات صنعت نساجی آن زمان کمک می کرد.

رومیان از پیشگامان صنعت در دوران باسان هستند. صنعت نساجی رومیان بسیار پررونق بوده و آوازه پارچه های تولید شده در روم تا شرق عالم نیز می رفت. علاوه بر رومیان، چینی ها و کره ای ها نیز به تولید پارچه شهرت داشتند. در تمامی این تمدن های دوران باستان، از موم به عنوان یک ماده موثر برای تولید پاارچه استفاده می شده است.

چرا از موم در تولید پارچه استفاده می شود؟
شاید برایتان جالب باشد که بدانید استفاده از موم در پارچه کمک می کند تا مواد خوراکی درون پارچه ای که در تولید آن از موم استفاده شده است، تازه و سالم بماند. این موضوع در سال های اخیر به شدت مورد توجه تولیدکنندگان پارچه قرار گرفته است. البته یکی از دلایل استفاده از موم در دوران باستان نیز همین خاصیت موم بوده که امروزه به بهترین شکل از آن استفاده می شود.

با کمی جستجو حتی می توانید راهکارهای اضافه کردن موم به پارچه های نخی  تولید شده را به صورت خانگی نیز یاد بگیرید که خود می تواند شغلی خاص و جذاب باشد. با این حال صنعتگران صنعت نساجی نیز در تلاش هستند تا به طور گسترده تری از موم در تولیدات خود استفاده کنند.

علاوه بر این، لباسی که با پارچه ای دوخته شود که در تولید آن از موم استفاده شده است، دیرتر لک می گیرد و خیلی سریع پاک می شود. این جمله احتمالا به گوشتان آشنا است! بله، این ویژگی ای است که در پارچه های نانو وجود دارد. با این حال می توان پارچه های غیرنانو را فقط به کمک موم زنبور عسل به این حالت رسانید.

به طور کلی پیشنهاد می شود که لباس هایی بپوشید که در آن از پلاستیک استفاده نشده باشد. این موضوع به ویژه برای کودکان و نوزادان از اهمیت بالایی برخوردار است. اما این فقط نوزادان نیستند که نباید از لباس پلاستیکی استفاده کنند. بزرگترها هم اگر از لباس پلاستیکی استفاده نمایند، بیماری های مختلفی را برای خود مستعد کرده اند.بسیاری از محققان راز افزایش برخی بیماری ها در جوامع امروزی با توجه به اینکه بهداشت نیز افزایش پیدا کرده است، نوع پوشاک می دانند. به همین علت باید تا جای ممکن به سراغ لباس های پنبه ای و تمام نخ رفت.

یکی از مشکلاتی که پوشاک نخی دارد، چروک شدن بیش از اندازه این نوع پارچه ها است. راه حل ساده ای که برای برطرف شدن این مشکل وجود دارد، استفاده از موم در تولید پارچه است. پارچه نخی که در تولید آن موم به کار رفته باشد هم دیرتر چروک می شود و هم با اتوی ساده، چروک ها از هم باز می شوند.این وظیفه تولیدکنندگان و فعالان صنعت نساجی است که از موم برای بالاتر رفتن سلامت و کیفیت تولیدات خود استفاده کنند. با این حال درخواست عمومی مردم نیز می تواند باعث رفتن به سمت تولید چنین پارچه هایی باشد.

همه ما فکر می کنیم سلامتی تنها در خورد و خوراک سالم و تحرک داشتن است. این در حالی است که پوشاک نیز نقش مهمی در سلامت ما انسان ها ایفا می کند. صنعت نساجی اگر به جای استفاده از برخی مواد مضر مثل پلاستیک، از مواد طبیعی همانند موم استفاده کند، سلامت جامعه بیش از گذشته تضمین می شود.

البته ناگفته نماند که این موضوع تنها زمانی محقق می شود که مردم نیز درک و آگاهی لازم برای استفاده از چنین منسوجاتی را داشته باشند. طبیعی است که تولید پارچه ای که در آن از موم استفاده شده، قیمت بالاتری نسبت به پارچه های پلاستیکی یا نخی دارد. با این وجود اگر آگاهی لازم در افراد ایجاد شود، به جای پرداخت هزینه به منظور خرید دارو و... سعی می کنند پوشاک بهتر و سالم تری خریداری کنند.

 

-